جراحی شکم آبدومینوپلاستی

بهترین بیمار برای آبدومینوپلاستی کیست؟

جراحی شکم آبدومینوپلاستی در افرادی که سلامت عمومی خوب و وزن ثابتی دارند، سیگار  نمی‌کشند و پوست اضافی به همراه عضلات جداشده و در خط وسط دارند، می‌توانند ظاهر اندام را بهبود ببخشد.
کدام بیمار نباید جراحی شود؟
۱. خانمی که هنوز ممکن است بچه دار شود، بهتر است از ترمیم بدون دوختن عضله (فقط پوست و چربی) استفاده کند یا کلاً جراحی را به بعد از زایمان‌هایش به تعویق بیاندازد.
۲. فردی که می خواهد لاغر شود، بهتر است اول به وزن مناسب خود برسد، سپس برای جراحی شکم آبدومینوپلاستی اقدام کند.  
۳. این عمل با ایجاد برش طولی در زیر شکم انجام می‌شود که جای آن برای همیشه می‌ماند، اگر چه در اکثر بیماران این محل برش در طول ۱۲ – ۶ ماه به فرم قابل قبول در می آید (یک خط باریک)، در موارد نادری احتمال بروز گوشت اضافی (هایپر تروفیک اسکار) یا پهن شدن محل برش و بد شکلی های دیگر وجود دارد. اگر شما نمی‌توانید ریسک یک اسکار (محل برش) بد را هر چند کم بپذیرید، بهتر است از انجام عمل خودداری کنید.
جراحی شکم آبدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟این عمل جراحی، بسته به میزان و محل  پوست اضافی و وضعیت عضلات جدار شکم و میزان و محل چربی اضافی ممکن است از یک جراحی کوچک سرپایی به مدت زیر
۲ ساعت، تا یک عمل جراحی وسیع با بیش از ۵ ساعت به طول بیانجامد. علاوه بر وضعیت شکم، توقع بیمار و سلامت عمومی و سابقه کشیدن سیگار می‌تواند در تصمیم گیری نوع عمل جراحی موثر باشد. در هر حالت، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار خواهد گرفت. به علاوه، در موارد مینی آبدومینوپلاستی (عمل زیر ناف) شما ممکن است به فاصله کوتاهی مرخص شوید. لازم است در این صورت یک همراه قابل اطمینان از کلینیک تا خانه و برای یکی، دو شب اول داشته باشید.
تصمیم در مورد وسعت جراحی در ویزیت های قبل از عمل (حداقل دو ویزیت) با توافق پزشک و بیمار حاصل خواهد شد.
کوچکترین، ساده ترین و راحت ترین فرم جراحی مینی آبدومینوپلاستی است که از برش کوچکتری استفاده می‌شود و معمولاً دور ناف برش ندارد. این جراحی که حدود
۲ ساعت طول می‌کشد برای بیمارانی مناسب است که مشکل پوست و چربی اضافی آنها مختص پایین شکم است. در افرادی که سلامت عمومی آنها به دلیل بیماری طبی (مثل مشکلات قلبی و سیگار) به خطر افتاده است و امکان رفع آن فعلاً موجود نیست، گاهی از این روش، با یک نتیجه متوسط می‌توان بهره برد.
در آبدومینوپلاستی کامل، برش زیر شکم معمولاً از یک پهلو تا پهلوی دیگر در زیر شکم امتداد می‌یابد. این روش برای فردی است که به حداکثر ترمیم نیاز دارد. جراح در این عمل، پوست و عضلات را جا به جا می‌کند و در مواردی، این جراحی وسیع ممکن است با ساکشن محدود همراه شود. شما در این جراحی، برشی دور ناف خواهید داشت، زیرا لازم است نسوج اطراف ناف آزاد شود. بعد از عمل جراحی، لوله ای برای خروج ترشحات به جا می‌ماند که ممکن است چند روز در محل باقی بماند.
آبدومینوپلاستی گرداگرد، وسیع ترین عمل جراحی در این حیطه است که ممکن است در یک یا دو مرحله یا در دو نوبت مجزا انجام می گیرد. در این روش، برش کاملاً به ناحیه پشت امتداد می‌یابد و بیمار در دو جهت روی تخت عمل، خواهد خوابید، ابتدا به شکم سپس به پشت. این جراحی برای افرادی که کاهش وزن بسیار شدید داشته اند، لازم می‌شود و اغلب خالی از عارضه نیست.
شما هر یک از این سه نوع جراحی را که داشته باشید، احتیاج به مراقبت‌های بعد از عمل دارید. نوع پانسمان، طرز نگهداری از لوله ها، فرم خوابیدن، فرم راه رفتن و نشستن به شما آموزش داده می‌شود. شاید برای چند هفته نیاز باشد از گن‌های مخصوص (شکم بند) استفاده کنید.
آیا آمادگی خاصی قبل از جراحی شکم آبدومینوپلاستی لازم است؟دوره آمادگی، اکثرا مربوط به  ترک دخانیات است. برای جراحی محدود و زیر ناف شاید ترک سیگار برای دو هفته قبل و بعد از عمل کافی باشد اما برای جراحی کامل، حداقل یک ماه قبل تا سه هفته بعد از جراحی باید هرگونه مصرف دخانیات قطع شود. کشیدن سیگار و قلیان، حضور در کنار فرد سیگاری و استفاده از پچ نیکوتین یا آدامس های نیکوتین ممنوع است. کاهش تعداد سیگار به هیچ وجه کافی نیست و باید مصرف به صفر برسد. این مهم ترین نکته قابل پیشگیری در ترمیم زخم است. نکته مهم دیگر، ژنتیک است که قابل پیشگیری نیست. هرگونه رژیم غذایی شدید، از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از عمل جراحی ممنوع است. داروهای فشار خون و تیروئید با اطلاع پزشک باید ادامه یابد. مصرف داروهای غیرضروری مثل ویتامین ها، مکمل غذایی و تقویت کننده ها بهتر است از چند روز قبل تا چند روز بعد از جراحی قطع شود.
عوارض و مشکلات جانبی جراحی شکم آبدومینوپلاستی چیست؟بسته به وسعت جراحی،  درجاتی از درد و تورم را تجربه خواهید کرد معمولاً درد مینی آبدومینوپلاستی قابل اغماض و درد آبدومینوپلاستی با ترمیم عضله متوسط تا شدید است. احساس درد و حساسیت ممکن است چند هفته و گاهی تا دو سه ماه در موارد جراحی کاملبه طول بیانجامد. همچنین در عمل کامل، خستگی و ضعف عمومی تا مدتی دیده می‌شود. مثل هر جراحی دیگری، خطراتی احتمال بروز دارد که در زمینه مناسب، احتمال بروزشان افزایش نیز می یابد (مثل دیابت، بیماری های قلبی، کبدی، ریوی، یا مصرف سیگار)
اسکار (محل برش) بدشکل، خون ریزی و هماتوم (تجمع خون)، عفونت تجمع مایع، تغییر رنگ پوست، تورم ناحیه ای و عدم تقارن.
آیا این عمل جایگزینی برای رژیم غذایی مناسب است؟مسلماً نه. برای حفظ نتیجه شما باید وزن خود را ثابت نگه دارید و از اضافه وزن بالای
۵ درصد به شدت بپرهیزید.
آیا شرکت های بیمه هزینه جراحی را متقبل می‌شوند؟توجه داشته باشید که شرکت های بیمه اکثراً هیچ کمکی برای انجام آبدومینوپلاستی به شما نخواهند کرد. بهتر است هرگونه تفکری در این مورد دارید، تمام امکانات خود را قبل از انجام جراحی با مامور بیمه و پزشک خود بررسی کنید.در عمل آبدومینوپلاستی کامل، نتیجه عمل به همراهی و همکاری شما شدیداً وابسته است. اگر در هنگام مشاوره قبل از عمل به این نتیجه رسیدید که توانایی انجام مراقبت های بعدی را ندارید یا زمان آن را در اختیار ندارید از پزشک بخواهید که به شما اقدامی ساده تر پیشنهاد کند یا از جراحی حذر کنید.
نکته مهم دیگری که باید قبل از عمل بر سر آن توافق کنید، میزان استراحت و زمان شروع فعالیت سنگین است. یک مینی آبدوپلاستی سبک ممکن است یک هفته تا ده روز، دوره نقاهت داشته باشد ولی یک آبدومینوپلاستی با دوختن عضلات جدار شکم و ساکشن پهلو ها، معمولاً یک ماه تا
۶ هفته نیاز به استراحت و ورزش دارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.